ekologiczne pojazdy

Czas błogiego weekendowego relaksu niestety minął, na pocieszenie sypiemy garścią świeżych informacji w sam raz dla fanów OZE i motoryzacji.

 

Ekologiczne pojazdy – elektryczne i wodorowe

Konkurencją dla pojazdów elektrycznych są te napędzane wodorem, ich zaletami są krótszy czas ładowania, zbliżony do silników spalinowych, a także większy zasięg od elektryków.  Najbardziej rozpoznawalnym dostępnym na rynku modelem napędzanym wodorem jest Toyota Mirai, ale nad zastosowaniem ogniw paliwowych w samochodach osobowych pracują także  inne wielkie koncerny takie jak Honda, Ford, General Motors, Mercedes, Mitsubishi i wiele innych. Technologia ta znajduje zastosowanie nie tylko w samochodach osobowych, polska firma Ursus stworzyła prototyp miejskiego autobus elektrycznego napędzanego wodorem o nazwie Ursus City Smile Fuel Cell Electric Bus.  Jednak głównym problemem są stacje wodorowe, a raczej ich brak. O ile w Europie mamy  kilkadziesiąt takich miejsc, to w naszym kochanym kraju, mimo licznych zapowiedzi, wciąż ich brak. Optymistycznym głosem w tej sprawie wypowiada się Robert Mularczyk , PR Manager w Toyota Motor Poland. Twierdzi, że  już w  2018 roku możemy się spodziewać pierwszych stacji wodorowych w Polsce – oby miał racje.

 

Niemcy dofinansują stacje ładowania

Wracając do samochodów elektrycznych, niemiecki rząd rozpoczął dofinansowania w ramach programu budowy sieci stacji szybkiego ładowania elektryków. Program w wyniku którego ma powstać 15 tys. stacji,  ma pomóc rozwiązać zapętlający się problemem  braku samochodów elektrycznych na drogach z powodu niewystarczającej ilości stacji ładowania i na odwrót. Holenderska firma Fastned, będąca jednym z beneficjentów programu, zobowiązała się wyposażyć stacje w technologię umożliwiającą zwiększenie zasięgu samochodu elektrycznego o 250 km poprzez ładowanie go jednie 20 min. Dodatkowo stacje mają zostać wyposażone w dachowe instalacje fotowoltaiczne, co pozwoli wykorzystać czystą energie słoneczną produkowaną na miejscu do ładowania samochodów. Genialny pomysł i nagle samochody elektryczne stają się jeszcze bardziej „zielone”, przy okazji chciałoby się powiedzieć: wszędzie pełno tej fotowoltaiki. W poprzednim roku niemiecki rząd wprowadził program dopłat do kupna samochodów elektrycznych i hybrydowych.  Nic zaskakującego, dobrze zaplanowane i konsekwentnie przeprowadzane, proekologiczne i przyszłościowe przemiany, jak przystało na Niemców.

 

Polska stara się nie zostawać w tyle

W Polsce również trochę się dzieje, jeśli chodzi o stacje ładowania samochodów elektrycznych.  Spółka Greenway Infrastructure Poland  zamierza  już w październiku oddać do użytku 14 nowych stacji szybkiego ładowania. W wyniku przetargu wyselekcjonowano dwóch dostawców ładowarek Delta Energy Systems oraz Efacec. Wyboru dokonano biorąc pod uwagę nie tylko standardowe kryteria przetargowe ale także specjalne testy (np. wytrzymałość na ekstremalne temperatury).   Producenci zapowiadają, że czas ładowania ma wynosić od 20 do 40 min, a lokalizacje ładowarek mają się znajdować w pobliżu centrów handlowych i głównych dróg.  Greenway ambitnie planuje uruchomić prawie 200 stacji ładowania do połowy 2020 roku. No cóż – pozostaje nam tylko czekać, ale może najpierw na realne i prawie namacalne 14 stacji które mają się pojawić już w następnym miesiącu.

 

Szybkie ładowanie samochodów elektrycznych w Katowicach

A tymczasem na podziemnym parkingu w Galerii Katowickiej nastąpiło otwarcie uniwersalnej stacji szybkiego ładownia samochodów elektrycznych. Stacja składa się z czterech miejsc postojowych i dwóch podwójnych uniwersalnych ładowarek. Jednocześnie miał miejsce start aplikacji carsharingowej GreenGooTM.  Do końca tego roku ładowanie samochodów elektrycznych na tej stacji będzie darmowe dla wszystkich, jednak od początku 2018 roku darmowe będzie tylko dla użytkowników usługi GreenGooTM, pozostali posiadacze samochodów elektrycznych będą musieli zapłacić. Platforma GreenGooTM daje możliwość wypożyczenia samochodu elektrycznego z płatnością za wykorzystane minuty. Posiada wiele zalet taki jak np. wskazywanie najbliższego miejsca ładowania, co szczególnie interesujące dla fanów motoryzacji za pośrednictwem aplikacji można wypożyczyć samochód Tesla S (koszt to 3 zł za minutę).

 

Samochód elektryczny w połączeniu z instalacją fotowoltaiczną

Powoli następuje popularyzacja samochodów elektrycznych  a ich technologia się rozwija. Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie Honda zaprezentowała prototyp samochodu elektrycznego wyposażonego w system Power Manager. Umożliwia on gromadzenie energii z instalacji fotowoltaicznych i w razie zapotrzebowania przekazywanie do samochodu elektrycznego,  poza wykorzystywaniem nadwyżek energii samochód może je również oddawać do sieci.

Power Manager ma również znaleźć zastosowanie w projekcie o nazwie SMILE realizowanym przy wsparciu rządu Francji . Projekt ten ma prowadzić  do zintegrowania fotowoltaiki, magazynów energii, samochodów elektrycznych i sieci dystrybucyjnej w celu utworzenia stabilnego, nowoczesnego systemu energetycznego w  Zachodniej Francji do roku 2019.

Kończąc francuskim projektem SMILE, możemy z uśmiechem oczekiwać kolejnych nowości z branży ekologicznej motoryzacji. Bez wątpienia, rozwija się ona dynamicznie, a kraje Europy Zachodniej dążą do jej popularyzacji, możemy tylko z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Foto: Steve Jurvetson / CC BY-SA 2.0

Źródła: http://gramwzielone.pl